Haar voornaam roept de geur op van heerlijke parfums en haar familienaam voert ons mee naar het Parijs van de kunstenaars.

Dat is omdat Patou Saint Germain exotische roots heeft – ze is geboren in Pointe-à-Pitre – en dezelfde creativiteit als de beroemdste stylisten bezit. Zo schrikt ze er niet voor terug om voortdurend nieuwe, inspirerende ervaringen op te doen.

In haar boetiek, gelegen in de Afrikastraat (Drievuldigheidsvoorplein) in de Brusselse gemeente Sint-Gillis, ontwerpt Patou dameskledij. Ze wil met haar creaties de vrouwelijkheid doen uitkomen, en die is bij iedere klant anders. De vormen en stoffen worden speciaal uitgekozen om de kwaliteiten van het lichaam te onderstrepen en tegelijkertijd de kledingstukken praktisch en comfortabel te houden.

Patou Saint Germain maakt prêt-à-porter, maatkleding, avond- en galajurken, bruidskleren, maar ook ‘pièces uniques’, kunstwerken, en zelfs creaties in chocolade!
De styliste houdt ervan om te verrassen en integreert de verschillende facetten van haar persoonlijkheid in haar kunst.

Maar laten we beginnen bij het begin…

Patou Saint Germain werd in 1970 geboren in Guadeloupe. Als ze twee is, verhuist ze met haar ouders naar Frankrijk. Ze groeit er op in een gezin van zes kinderen. Al van heel jongs af aan maakt Patou outfits voor haar poppen.

Op haar vijftiende beslist ze om styliste te worden. Ze slaagt met glans voor het ingangsexamen van de Academie voor Toegepaste Kunsten Duperré, de enige openbare school in Parijs die een modeopleiding aanbiedt.

Patou stort zich op haar studies met een verbetenheid alsof ze in het klooster treedt. Tijdens haar opleiding werkt ze als verkoopster bij Promod en wint er de wedstrijd voor jonge ontwerpers. Promod neemt haar onmiddellijk in dienst als junior styliste. Algauw schopt ze het tot hoofdstyliste. Ze reist in die functie een groot deel van de wereld af – de Verenigde Staten, Italië, Japan, enz. – om de nieuwste trends te spotten.

De liefde brengt Patou naar Brussel, waar ze een jaar bij Caroline Biss werkt.

Maar ze popelt van ongeduld om op eigen benen te staan, en in 2001 vindt ze een geschikt pand in Sint-Gillis, vlakbij de Drievuldigheidskerk in de Kasteleinswijk (Brussel). Patou richt er haar atelier in, waar ze ontwerpt, creëert, produceert en haar kunst de vrije loop laat.
Want wat ze maakt, zijn echte kunstwerken.

In haar boetiek op dezelfde locatie ontvangt ze haar klanten, neemt de maat en … schenkt thee.

Een andere visie op mode

Ik heb altijd een omwenteling willen teweegbrengen in de modewereld. Vrouwen hechten heel veel belang aan wat ze dragen. Hun kledij is een verlengstuk van hun persoonlijkheid en weerspiegelt hoe ze zich op dat ogenblik voelen. Als een vrouw een volle kleerkast heeft en toch verzucht “Ik heb niets om aan te trekken”, dan wil dat zeggen dat ze die dag een nieuw iemand is en ze iets anders wil dan wat er in haar garderobe hangt. Weinig mannen zien dat ook zo.”

Ik wil vrouwen begeleiden en hen een ‘tool’ aanreiken zodat ze zich goed voelen en er tegelijkertijd aantrekkelijk uitzien. Ik luister aandachtig naar wat ze willen, wat ze mooi vinden, maar uiteraard zal ik ook mijn eigen visie geven. Ik zie bijvoorbeeld heel graag een wikkelstructuur, omdat we ons er helemaal in kunnen hullen en de lichaamsvormen toch goed uitkomen. Het is een comfortabele en vrouwelijke oplossing.

Van kostuumgeschiedenis tot Japanse invloeden

“De kostuumgeschiedenis leert ons dat kledingstukken een expressievorm waren van het onuitgesprokene. Ze vervingen de taal in een tijd toen de vrouw vaak haar mond moest houden.”
Niet alleen de geschiedenis van de klederdracht maakte een grote indruk op Patou Saint Germain. Ook Japan oefent een sterke aantrekkingskracht uit. Meer bepaald Issey Miyake en zijn conceptuele vormen. Zijn hang naar eenvoud geeft de ontwerpen een zekere kracht.
“Ik ben een Afrikaanse die in Europa woont, en zoals zovele ontheemden ben ik altijd op zoek naar mijn identiteit.” Die zoektocht weerspiegelt zich in haar creaties die een combinatie zijn van Afrikaanse en Europese invloeden, zowel qua vorm als materie.
Bij Patou steunen de ontwerpen immers vooral op de specificiteit van het materiaal waaruit ze gemaakt zijn. Haar ideeën en modellen vloeien voort uit de verschillende soorten stof, zijde, linnen, tricot en streepjesmotieven die ze ontdekt.
“Ik hou van het ‘Makeba’-dessin(*) en Japanse invloeden zoals de kimonojasjes met wikkeldetail.”
Vrouwelijkheid en originaliteit vormen de rode draad in haar collectie.
Verder kenmerkt haar werkwijze zich door een accentuering van het vrouwelijk lichaam, een zoektocht naar het best geschikte kledingstuk en een open geest.

Originele creaties

Het is gezond om de comfortzone te verlaten, eens elders inspiratie op te doen, het onbekende op te zoeken en zich op een andere manier te tonen.

Dat is precies wat Patou doet. Zo heeft ze samen met chocolatier Laurent Gerbaud verrassende, gedurfde jurken van chocolade gemaakt voor een modeshow op het Chocoladesalon.
En voor de tentoonstelling City Doll in Brussel bedacht ze een touwen gewaad en bijbehorende hoge hoed. Het kunstwerk werd aan het Centraal Station tentoongesteld en daarna geveild voor een goed doel.

Wat brengt de toekomst?

“Ik wil blijven tonen dat het mogelijk is om een kledingstuk anders te dragen en zo het mooiste van de vrouw te accentueren. Want haar lichaam is heel waardevol. Iets wat ze mag verwennen en onder de aandacht brengen. Wat me het meest plezier doet? Als ik het gezicht van een vrouw zie opklaren bij het aantrekken van een jurk!”

Patou Saint Germain
Afrikastraat 96 – 1060 Brussel
Tel.: 02/538 06 26
Gsm: 0496/10 76 17
E-mail: patou@patousaintgermain.be
Website: http://www.patousaintgermain.be/

Persdienst:
Patricia Raes (Par Hasard scri)

E-mail: patriciaraes@scarlet.be

(*) verwijzing naar de Zuid-Afrikaanse zangeres Miriam Makeba

Scroll to top